:: Lotnictwo Wojskowe 1939 :: Polskie Siły Powietrzne
we Francji 1939-1940
:: Polskie Siły Powietrzne
w Wlk. Brytanii 1940-1946
:: Armia Polska na Wschodzie i 2 Korpus Polski 1941-1946 :: Polacy w USAAF
1943-1945
:: Lotnictwo ludowego Wojska Polskiego
1943-1945
:: Wojenne relacje lotników :: Życiorysy lotników :: Loty bojowe i operacyjne :: Cmentarze wojenne :: Szkoła Podchorążych Lotnictwa 1925-1939 :: "Lista Bajana" :: "Lista Krzystka" :: Pozostałe artykuły :: Podziękowania i źródła :: Księga gości :: O stronie - kontakt :: Wyszukiwanie :: "Poszukuję informacji
o lotniku..."
:: Udostępnij swoje zbiory :: Linki
Z boiska na wojnę. Wojenne losy Gerarda Wodarza reprezentanta Polski na Igrzyskach Olimpijskich w Berlinie w 1936 r. Myśliwiec z Wrocławia. Ppor. pil. Leon Kosmowski (1919-1942) Polish Fighter Colours Polish Wings 20 - Yakovlev Yak-1, Yak-3, Yak-7, Yak-9 Ppor. pil. Marian Bełc. As myśliwski Dywizjonu 303 (1914-1942)
Nowości na stronie
Piotr Kliman - 03.05.2020
Tadeusz Wicherkiewicz - 03.05.2020
Cmentarz w North Arlington - 03.05.2020
Roman Golicz - 17.04.2020
Cmentarz w Bath - 17.04.2020
Cmentarz w Birmingham - 17.04.2020
Cmentarz w Hoek van Holland - 17.04.2020
Cmentarz w Maidenhead - 17.04.2020
Tadeusz Nowierski - 11.04.2020
Cmentarz w Bergen - 11.04.2020
Cmentarz w Lemmer - 11.04.2020
Uciekinierzy przed niewolą - 27.01.2020
Internowani - 27.01.2020
Udostępnij zdjęcia ze swoich zbiorów!
Udostępnij swoje zbiory! informacje o lotnikach w archiwach
"Poszukuję informacji o lotniku..."
Cztery zakręty. Biografia byłego podpułkownika pilota Tadeusza Wicherkiewicza

 

 

3 maja 2020

Przed trzema tygodniami w kraju przypominano głośno o 80. rocznicy zbrodni katyńskiej. Dzisiaj, w dniu radosnego święta narodowego, chciałbym przypomnieć o tych, którzy ocaleli z zagłady. Są to dwie skrajne postacie, przedwojenni oficerowie lotnictwa pełniący służbę naziemną, przeszkoleni w czasie wojny na pilotów myśliwskich. Pierwszy z nich, Piotr Kliman, po ogłoszeniu postanowień jałtańskich odmówił wykonywania lotów bojowych. Drugi, Tadeusz Wicherkiewicz, apelował o włączenie Polski do ZSRR... Niecodzienne losy Wicherkiewicza zostały napisane przeze mnie wraz z Panem Andrzejem Lewandowskim.

Dodany został także opis cmentarza w North Arlington koło Nowego Jorku, na którym spoczywa jeden z lotników 304 Dywizjonu. To także ciekawa historia - zachęcam do lektury.

 

 

17 kwietnia 2020

Dzisiejsze uzupełnienie to życiorys Romana Golicza, zmarłego w tym miesiącu strzelca 300 Dywizjonu, po wojnie przedsiębiorcy i wynalazcy.

Dział z cmentarzami zyskał galerie i opisy nekropolii z Bath, Birmingham i Maidenhead (autorem zdjęć jest Pan Marcin Salamon). Na stronie o Hoek van Holland wymieniona została większość zdjęć. Liczba nieopisanych dotąd cmentarzy lotników Polskich Sił Powietrznych na Zachodzie wynosi obecnie 99 (z 293 wszystkich). Widać już więc horyzont pracy, choć zbieranie fotografii i opisywanie nekropolii potrwa zapewne jeszcze dobrych parę lat...

 

 

11 kwietnia 2020

Dodany został życiorys Tadeusza Nowierskiego - weterana kampanii wrześniowej, bitwy o Anglię, zastępcy dowódcy I Skrzydła Myśliwskiego, dowódcy 308 Dywizjonu, II Skrzydła Myśliwskiego i 133 Polowego Portu Lotniczego. Kiedyś tekst ten znajdował się już na stronie, ale ostatecznie został usunięty z powodu słabej jakości. Teraz w nowej odsłonie wraca na dobre.

Dodana została galeria i opis cmentarza w Bergen w Holandii. Z kolei na stronie poświęconej cmentarzowi w Lemmer został wymieniony komplet fotografii, a sam opis nieco rozszerzony.

W sprzedaży pojawił się nowy numer kwartalnika "Gapy", a w nim jak zawsze mnóstwo świetnych artykułów o polskim lotnictwie w czasie II wojny światowej (i nie tylko).

Gapa

 

 

7 lutego 2020

Wydawnictwo "Replika" udostępniło mi egzemplarz recenzencki swojej nowej publikacji pt. "Skrzydła we krwi. Dywizjon 303 w bazie RAF Northolt". Autorką książki jest Nina Britton Boyle, która dorastała koło lotniska Northolt i która zdecydowała się upamiętnić polskich lotników poprzez spisanie ich dziejów na papierze. Książka ukazała się po raz pierwszy w 2016 r. na Wyspach (jako "Blood on their Wing Tips"), co anonsowałem również wówczas.

Ale co było (być może) dobrym na rynek brytyjski, w naszym kraju zupełnie się nie sprawdza. Choć autorka w pracę włożyła wiele czasu i wysiłku, prowadząc własne badania, w Polsce temat 303 Dywizjonu i Polskich Sił Powietrznych został wcześniej opracowany znacznie solidniej - i to wielokrotnie. W książce znajdziemy trochę notek biograficznych, nieco wspomnień lotników (w tym jedne, których dotąd nigdy nie czytałem: Jana Kowalskiego, znanego m.in. jako myśliwca PFT), opis działań bojowych, rozdział o Stefanii Wojtulanis (pilotce ATA), o sztandarze PSP... Prawie wszystkie zamieszczone w książce zdjęcia publikowane były już dziesiątki razy, a co gorsza nie są to nawet te najciekawsze. Jeszcze gorzej jest ze wspomnieniami weteranów, których tłumaczenie (z polskiego na angielski) znalazło się najpierw w wersji brytyjskiej, po czym - ponownie przetłumaczone (tym razem z angielskiego na polski) trafiły do polskiego wydania, nie mając oczywiście już wiele wspólnego z wersją oryginalną. Książkę można więc polecić w najlepszym wypadku czytelnikowi, który z tematem Polskich Sił Powietrznych nie miał jeszcze do czynienia.

Skrzydła we krwi

 

 

27 stycznia 2020

Po trwającej aż kilka miesięcy (od około kwietnia zeszłego roku!) została naprawiona usterka księgi gości, polegająca na tym, że na ogół nie można było dodać nowych wpisów. Nie byłem tego niestety świadom, stąd tak duża zwłoka w usunięciu awarii. Teraz, gdy wszystko już działa, zapraszam do dopisywania swoich uwag i komentarzy. Przepraszam za zaistniałe niedogodności.

Temat przewodni dzisiejszych zmian to straty Polskich Sił Powietrznych. Porządnie zrobione zostały w końcu wykazy strat Dywizjonów 308 i 315. Wykaz jeńców został wzbogacony o nazwiska lotników Polskich Sił Powietrznych internowanych w krajach neutralnych (Szwecji i nieokupowanej części Francji). Do wykazów strat wszystkich innych jednostek dodano brakujące informacje o uciekinierach przed niewolą, czyli lotnikach zestrzelonych nad terenem nieprzyjaciela, którzy zdołali powrócić do swoich - czy to przez linię frontu, czy też drogą okrężną przez kraje neutralne. Zbiorcza tabela z wykazem tych lotników znalazła się także na oddzielnej stronie, a sam tekst tamże znacznie rozbudowano, uzupełniając go w sumie 28 ilustracjami. Sporządzony został także wykaz uciekinierów z niewoli.

Parę zmian zaszło także w dawno nie uaktualnianym dziale poświęconym dęblińskiej "Szkole Orląt". Na podstronę dotyczącą niedoszłej tzw. XIV promocji Szkoły Podchorążych Lotnictwa dodane zostały informacje o tym, który z podchorążych szkolił się w której grupie (obserwatorów, pilotów-początkujących, pilotów-zaawansowanych liniowych i pilotów zaawansowanych-myśliwców). Na oddzielną podstronę dodano nazwiska absolwentów Szkoły Podchorążych dla Podoficerów w Bydgoszczy, którzy dotychczas błędnie widnieli na wykazach absolwentów różnych promocji SPL.

Kolejna dzisiejsza nowość to cmentarz w Whittlesford (zdjęcia autorstwa Pana Marcina Salamona).

Od początku grudnia w sprzedaży jest nowy numer "Gapy", z ciekawymi tekstami - w tym historią lotów Polaków na zdobycznych Focke-Wulfach 190 (!). Polecam też lekturę mojego tekstu, przygotowanego wraz z Panem Andrzejem Lewandowskim, czyli życiorysu ppor. Czesława Nowaka, żołnierza służby czynnej 3 Pułku Lotniczego w Poznaniu, a potem pilota Dywizjonów 302, 318, 241 i 417.

W grudniu 2019 r. została powołana do życia nowa angielskojęzyczna grupa dyskusyjna "PolishAirForceWW2", przeznaczona dla potomków lotników Polskich Sił Powietrznych. Jest ona kontynuatorem nieistniejącej już grupy "300PolishSquadron", z której w nowe miejsce przeniesiono wszystkie pliki, zdjęcia, linki i bazy danych. Strona grupy dostępna jest pod tym adresem.

Gapa

 

 

7 grudnia 2019

Na stronę trafiły dwa nowe życiorysy: Michała Michniewicza z 318 Dywizjonu oraz Franciszka Wąsińskiego z 305 Dywizjonu (materiały na jego temat udostępnił Pan Mirosław Izydorczyk). Dział cmentarzy wzbogacił się o zdjęcia z Fulford, które wykonał Pan Marcin Salamon.

Niedawno ukazała się drukiem książka autorstwa Pana Janusza Kubita poświęcona historii Szkoły Podoficerów Lotnictwa dla Małoletnich w okresie, gdy funkcjonowała w Krośnie. Pięknie wydana publikacja (twarda grafika, nowoczesny skład) ma 526 ston i dziesiątki zdjęć. Około połowy jej stanowią notki biograficzne oraz wykazy kadry i uczniów. Pozostała część to rozdziały zatytułowane: "Powstanie i rozwój szkolnictwa dla podoficerów lotnictwa w Bydgoszczy", "Krośnieńskie lotnisko", "Dziesięć miesięcy Szkoły Podoficerów Lotnictwa dla Małoletnich w Krośnie", "Szkoła Podoficerów Lotnictwa dla Małoletnich we wrześniu 1939 roku", "Krośnieński Łoś" oraz "Po wrześniu 1939 roku". Książkę można zamówić przez Internet (link otwiera się po kliknięciu na okładkę).

Szkoła Podoficerów Lotnictwa dla Małoletnich. Krosno 1938-1939

 

 

17 listopada 2019

Dzisiejsze nowości to cmentarze polskich lotników poległych w kampanii wrześniowej, ale pochowanych poza terenem współczesnej Polski: w Brześciu nad Bugiem na Białorusi oraz w Preszowie na Słowacji.

Napisany od nowa został artykuł o Messerschmitcie 109 w 318 Dywizjonie. Poprzednia wersja była uboga, a co gorsza, zawierała wiele błędów. Do nowego tekstu dołączono aż 27 ilustracji.

Zachęcam także do lektury moich dwóch artykułów napisanych gościnnie na potrzeby strony modelarskiej firmy Arma Hobby. Są to historie pilotów i samolotów 1 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego "Warszawa" pt. "Szczęśliwa trzynastka Hugona" oraz "Cztery czwórki".

Dwie inne rekomendacje dla zwolenników czytania słowa drukowanego to najnowszy numer "Gapy" oraz książka Krzysztofa Kubali o czterech (tak: czterech, nie trzech, jak dotąd powszechnie uważano) Polkach latających w Air Transport Auxiliary. Obie do zamówienia w "Lotniczym Antykwariacie" (link otwiera się po kliknięciu na okładkę):

Gapa Skrzydlate Damy

 

 

17 lipca 2019

Dwie notatki biograficzne dodane dzisiaj opisują postacie ks. Mikołaja Sasinowskiego (kapelana Polskich Sił Powietrznych; tekst autorstwa Pana Bogusława Szwedo) oraz Jana Kaczmaryka (pilota 300 Dywizjonu; materiały udostępnił Pan Zygmunt Kaczmarek). Dział z cmentarzami został rozbudowany o galerie z: Birmingham, Stoke-on-Trent oraz Lyneham (fotografie niezawodnego Pana Marcina Salamona). Natomiast na podstronie z opisem cmentarza w Narwiku znalazły się zupełnie nowe fotografie, a opis został nieco rozszerzony.

Dzięki staraniom Pana Henryka Juszczaka w tym miesiącu ukazała się książka na temat lotniczej historii (nie tylko polskiej) Kalisza i okolic. Autor pisze o niej:

Opracowanie powstało dla upamiętnienia ludzi, miejsc i wydarzeń mających związek z szeroko pojętym lotnictwem. Przedstawiam Czytelnikom zbiór znanych i mniej znanych zdarzeń, które na przestrzeni ostatnich 100 lat miały miejsce w rejonie naszego miasta Kalisza oraz które wydarzyły się przy udziale naszych mieszkańców. Nie są to dzieje kompletne i być może nie zawsze poprawne historycznie. Jest to bowiem zbiór informacji z archiwów państwowych i prywatnych, pamięci ludzkiej, notatek prasowych, materiałów internetowych oraz własnych przemyśleń. Na 188 stronach, przedstawiam wiele ciekawych dokumentów, unikatowych zdjęć, zawiłe losy naszych współmieszkańców. Dodatkiem jest suplement opisujący wojenne wspomnienia Józefa Olejnika z bitwy nad Bzurą z września 1939 roku, kaliszanina, mechanika samolotów 3 Pułku (...) z Ławicy. Po wojnie instruktora modelarstwa lotniczego w Kaliszu.

Książkę można nabyć za pośrednictwem portalu Allegro (link otwiera się po kliknięciu na miniaturę okładki - poniżej).

W czerwcu ukazały się także drukiem materiały z koszalińskiej konferencji z cyklu "Historia skrzydłami malowana", której tegoroczna edycja zorganizowana była pod hasłem "Wojna światów". Licząca 300 stron książka składa się z (w większości) doskonałych artykułów autorstwa Macieja Bakuna, Agnieszki Cieślikowej, Remigiusza Gadacza, Krzysztofa Kubali, Łukasza Łydżby, Ireneusza Materniaka, Wojtka Matusiaka, Dariusza Parzyszka, Adama Sikorskiego, Grzegorza Śliżewskiego oraz Agaty Żabierek - a także mojego i Andrzeja Lewandowskiego. Nieskromnie pragnę zareklamować szczególnie nasz artykuł poświęcony garstce lotników z Kozielska i Ostaszkowa, którzy ocaleli ze zbrodni katyńskiej.

Na stronie internetowej Komitetu Pomnika Polskich (Polish Air Force Memorial Committee) pojawił się film dokumentalny opisujący historię Polskich Sił Powietrznych w kontekście wystawy o polskich lotnikach w bazie RAF Northolt. Zachęcam do obejrzenia - tym bardziej, że jako narrator występuje syn sławnego Franciszka Kornickiego - Richard.

Kaliskie skrzydła Wojna światów

 

 

11 czerwca 2019

Dzisiejsze nowości to fotografie i opisy dotyczące cmentarzy w Kidlington (autorstwa Pana Marcina Salamona) oraz z Rotterdamu.

Czytelników strony zachęcam do zapoznania się z wydaną w tym miesiącu książką pt. "Cztery zakręty" (autorstwa mojego i Pana Andrzeja Lewandowskiego). Jest to biografia Tadeusza Wicherkiewicza, niezwykłej (choć zdecydowanie niepozytywnej) postaci z historii polskiego lotnictwa. Wicherkiewicz znany jest głównie jako jeden z dowódców 1 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego "Warszawa", ale jest to zaledwie jeden z epizodów jego życia, które w publikacji streszczono następująco: "Przedwojenny lotnik - żołnierz września 1939 r. - więzień sowieckich obozów - niedoszła ofiara zbrodni katyńskiej - oficer armii Andersa - potem również armii Berlinga - jeniec w niewoli niemieckiej - więzień sowieckich łagrów - tajny informator organów bezpieczeństwa - skazany z dwoma wyrokami śmierci: jednym wydanym na Zachodzie, drugim przez sądy komunistyczne w powojennej Polsce". Licząca 280 stron książka ukazała się nakładem Wydawnictwa Gretza, na którego stronie można ją nabyć (link otwiera się po kliknięciu na okładkę).

W czerwcu wyszedł również nowy numer "Gapy" (okrągły - już 30!). Miłośnicy historii polskiego lotnictwa z lat 1939-1945 jak zawsze nie będą zawiedzeni.

Cztery zakręty. Biografia byłego podpułkownika pilota Tadeusza Wicherkiewicza Gapa

 

 

20 marca 2019

W tym roku na pierwsze uzupełnienie trzeba było czekać aż do wiosny. Dzisiejsze nowości to notka biograficzna Jana Wojniłowicza z 304 Dywizjonu, galeria zdjęć z Southport (zdjęcia Pana Marcina Salamona) oraz meldunki Juliana Kowalskiego z 302 Dywizjonu i Władysława Szajdy z 306 Dywizjonu.

Na stronie Pana Arkadiusza Makowskiego "Smaczne Podróże" ukazał się materiał dotyczący cmentarza w Northwood i grobów polskich lotników.

Ukazał się nowy, numer "Gapy" - jak zawsze zachęcam do lektury, gdyż numer jest jak zawsze pełen rewelacyjnych materiałów dotyczących polskiego lotnictwa w latach 1939-1945. W szczególności polecam - nieskromnie - swojego autorstwa artykuł na temat słynnego asa 1 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego "Warszawa" - Wiktora Kalinowskiego. Liczący 34 strony tekst wyjaśnia definitywnie, czy lotnik uważał się za Polaka, prostuje wiele fałszywych informacji pojawiających się na jego temat przez lata w literaturze, a także odkrywa zupełnie nowe karty z jego życia.

Gapa

 

 

18 grudnia 2018

Na stronę dodany został napisany od podstaw życiorys Jerzego Iszkowskiego, pilota 304 Dywizjonu i cichociemnego, a także nowy tekst na temat Stefana Łaszkiewicza - oficera Brygady Pościgowej, "Eskadry Montpellier", 308 Dywizjonu, latającego także w USAAF. Zapraszam do lektury.

Jak co roku w grudniu ukazał się nowy numer "Gapy" - już 28. Gorąco zachęcam do zapoznania się z nim, gdyż miałem okazję przygotować do tego numeru aż cztery materiały: życiorys Antoniego Kiełkiewicza (obserwatora 16 Eskadry i 301 Dywizjonu, który następnie był oddelegowany do USAAF); artykuł o próbach ustalenia kim był nieznany polski lotnik, spoczywający w północnej Norwegii; tekst o poszukiwaniach rozbitych samolotów 1586 Eskadry i 301 Dywizjonu w Adriatyku u wybrzeży Brindisi; wreszcie opracowanie pamiętnika podchorążego niedoszłej XIV promocji Antoniego Polczyka.

Gapa

 

 

6 listopada 2018

Dzisiejsze nowości to napisany od nowa życiorys Jerzego Schmidta, zasłużonego pilota Dywizjonów 303 i 315, wykaz personelu III/1 Dywizjonu, a także galeria zdjęć oraz zestawienie podstawowych danych o 16 Eskadrze Obserwacyjnej. Materiały dotyczące tej jednostki zainspirowała niezwykle ciekawa kolekcja zdjęć udostępniona przez rodzinę Antoniego Kiełkiewicza, obserwatora 16 Eskadry.

Polskie Radio uruchomiło stronę internetową poświęconą udziałowi polskich lotników w bitwie o Anglię. Sama witryna ma charakter popularyzatorski, ale niewątpliwą perełką jest opublikowany zbiór nagrań Polskiego Radia i Radia Wolna Europa z wypowiedziami polskich pilotów myśliwskich: Bohdana Arcta, Bolesława Drobińskiego, Mariana Duryasza, Aleksandra Gabszewicza, Wacława Króla, Ludwika Martela, Tadeusza Nowierskiego, Stanisława Skalskiego, Witolda Urbanowicza, Stefana Witorzeńcia, Kazimierza Wünsche i Jana Zumbacha.

Tymczasem w dniach 14-16 listopada w angielskim Exeterze odbędą się (jak co roku ostatnimi czasy) uroczystości upamiętnienia 307 Dywizjonu, który w latach II wojny światowej strzegł tego miasta przed nocnymi nalotami. 15 listopada o godz. 10:00 zostanie przed ratuszem podniesiona polska flaga w obecności burmistrza. W samym ratuszu prezentowana będzie wystawa w języku polskim i angielskim - wstęp wolny. Będzie czynna: w środę 14 listopada w godz. 10:00-16:00; w czwartek 15 listopada w godz. 10:00-18:00; w piątek 16 listopada w godz. 10:00-16:00. Organizatorami wydarzenia są dobrze znani Czytelnikom strony Panowie z 307 Squadron Project oraz Rada Miasta Exeteru (Exeter City Council). Więcej informacji znajduje się na stronie internetowej organizatorów, dostępnej po kliknięciu na miniaturę plakatu poniżej.

307 Squadron Project

 

 

9 października 2018

Po kilkumiesięcznej awarii (czego nie byłem świadom) naprawiona została księga gości (nie dało się dodać nowych wpisów). Zapraszam więc do korzystania i zamieszczania komentarzy.

Moda na "Dywizjon 303" nakręcona przez dwa sierpniowe filmy kinowe doprowadziła do serii odgrzewanych kotletów na rynku wydawniczym. Poza rzecz jasna samym dziełem Fiedlera w dwóch odsłonach na nowo wydana została też "Sprawa honoru", "Orły nad Europą" (wydane pierwotnie jako "Zapomniane dywizjony"), a także wspomnienia Tadeusza Koca - jednego z dowódców 303 Dywizjonu. Oczywiście wymagania rynku sprawiły, że zamiast tytułu pierwszego wydania (tj. "Błękitne niebo i prawdziwe kule", rozpowszechnianego przed laty w Kanadzie) mamy "303. Mój dywizjon". Wspomnienia dowódcy 303 Dywizjonu same przez się zasługują na lekturę, warto więc skomentować aspekty wydawnicze. O ile okładka jest zwyczajnie brzydka, o tyle wnętrze pozytywnie zaskakuje. Publikacja jest bowiem naprawdę solidnie zilustrowana wyborem zdjęć dotyczących bezpośrednio jej bohatera. Nie jest to częste w książkach wydawanych na szerszą skalę i we względnie dużym nakładzie. Zagadka wyjaśnia się po zajrzeniu do stopki, w której jako redaktor techniczny figuruje znany skądinąd Robert Gretzyngier. Na okładce podano powojenne nazwisko autora, tj. Tadeusz Kotz.

Bardzo interesująca jest również historia Krzysztofa Grabowskiego, strzelca pokładowego 1586 Eskadry i 301 Dywizjonu, który po wojnie wsławił się jako wybitny żeglarz i pierwszy Polak, który samotnie przepłynął Atlantyk. Autorem książki "Miłość aż po grób" jest Adam Hałat, który przed paru laty napisał doskonałą książkę o Tadeuszu Wawerskim, która w moim przekonaniu była (i chyba nadal jest) najlepszą biografią lotnika bombowego, jaka się ukazała. Pracując nad książką o Grabowskim autor podszedł do tematu równie profesjonalnie, pisząc wciągająco i bazując na bogatych materiałach archiwalnych.

Wydawnictwo AA z kolei wydrukowało książkę "Liberatorem do Polski". To opowieść o Janie Cholewie, wybitnym pilocie 300 Dywizjonu i 1586 Eskadry o gigantycznym dorobku wojennym 110 lotów bojowych. Nie jest stricte historyczna, a wręcz przeciwnie - mocno beletryzowana. Czyta się ją przyjemnie, niemniej jednak trzeba pogodzić się zupełnym brakiem badań archiwalnych, czy potknięciami natury merytorycznej. Mocnym dokumentalnym akcentem jest za to przywołany pamiętnik Jana Cholewy z okresu 1939-1942 oraz notatki z kalendarzyka z lat późniejszych. Autorem jest Tadeusz Dytko i co ciekawe, jest to bodajże już jego czwarta publikacja na temat Cholewy.

W sprzedaży pojawił się też kolejny numer czasopisma "Gapa", którego treść bez grama wątpliwości zainteresuje każdego Czytelnika tej strony.

Dzisiejsze nowości na stronie to opis cmentarza w Kocku (fotografie udostępnił Pan Tomasz Walasek) oraz wykazy personelu IV/1 Dywizjonu Myśliwskiego.

303. Mój dywizjon Miłość aż po grób Liberatorem do Polski Gapa

 

 

9 września 2018

Na stronę dodane zostały zdjęcia z cmentarza w dalekim kanadyjskim St John's, a ich autorką jest Pani Dorota Pietruszka.

Na stronie "Modele z Szachownicą" ukazało się opracowanie autorstwa Janusza Młodzianki poświęcone dziejom lotników Polskich Linii Lotniczych "LOT" w czasie kampanii wrześniowej. Imponuje zarówno objętością jak i bogactwem archiwalnych materiałów: zdjęć i reprodukcji dokumentów. Autor w dalszym ciągu zbiera materiały i prowadzi dalsze prace nad uzupełnieniem i rozbudową, stąd w jego imieniu uprzejmie proszę osoby dysponujące materiałami w tym temacie o kontakt.

Od zeszłego piątku w kinach dostępny jest film "Dywizjon 303. Historia prawdziwa". Zamieszczone niżej plakaty z filmu przedstawiają (od lewej): Piotra Adamczyka (gra Witolda Urbanowicza), Macieja Zakościelnego (Jan Zumbach) oraz Antoniego Królikowskiego (Witold Łokuciewski).

303. Bitwa o Anglię 303. Bitwa o Anglię 303. Bitwa o Anglię

 

 

24 sierpnia 2018

Dzisiejsze nowości to opis cmentarza w Hereford oraz meldunki bojowe czterech pilotów, a także wykaz polskich lotników przetrzymywanych w obozie oficerskim w Rothesay na wyspie Bute. To ostatnie opracowanie jest raczej skromne, jednak powstało, aby uzupełnić wydaną ostatnio i szeroko reklamowaną książkę Małgorzaty Szejnert "Wyspa Węży".

Od zeszłego piątku w kinach dostępny jest film "Hurricane", dystrybuowany w Polsce pod tytułem "303. Bitwa o Anglię" - poniżej plakaty z (od lewej): Milo Gibsonem (gra Johna Kenta), Marcinem Dorocińskim (Witold Urbanowicz) oraz Iwanem Rheonem (Jan Zumbach).

303. Bitwa o Anglię 303. Bitwa o Anglię 303. Bitwa o Anglię

 

 

31 lipca 2018

Poprawiony i uzupełniony został opis cmentarza w Marrakeszu, a dzięki Panu Krzysztofowi Walaszczykowi pojawił się także szereg nowych zdjęć. Nowością jest galeria zdjęć z cmentarza w Gielniowie.

Na stronie internetowej After Brexit Support zamieszczono natomiast materiały związane z uroczystością, jaka odbyła się przy pomniku poświęconym pamięci asa myśliwskiego por. Franciszka Surmy.

 

 

18 lipca 2018

Nowości na stronie to przygotowana od nowa galeria cmentarza w Baginton (zamieszczono zdjęcia w większej rozdzielczości oraz przygotowano dokładniejszy opis). Zupełną nowością jest opis i zdjęcia z holenderskiego w Nijmegen, gdzie leżą lotnicy 300 i 301 Dywizjonu.

Niedawno w Internecie pojawiły się zwiastuny dwóch produkcji filmowej: brytyjskiego "Hurricane" oraz polskiego "Dywizjonu 303". Po 77 latach od zakończenia bitwy o Anglię, po kilku latach od śmierci ostatniego polskiego pilota w niej uczestniczącego, wreszcie doczekaliśmy się pełnometrażowych filmów skupiających się na udziale polskich lotników w starciu decydującym o losach całej wojny. Czy filmy będą dobre czy złe będzie się można przekonać jeszcze w tym roku w kinach, tymczasem trzy dostępne w serwisie Youtube zapowiedzi dają przedsmak emocji: "Dywizjon 303" oraz "Hurricane".

Zachęcam także do zajrzenia na stronę Pana Wacława Iszkowskiego, na której można znaleźć wiele informacji na temat Jerzego Iszkowskiego - pilota 304 Dywizjonu, cichociemnego, instruktora, kawalera Virtuti Militari. Na stronie dostępne są fragmenty wspomnień tego lotnika, ale znaleźć można także informację o wydanych w trzech tomach wspomnieniach słynnego lotnika.

Na stronie internetowej Komitetu Pomnika Polskich Sił Powietrznych został opublikowany niezmiernie interesujący film (kolorowy!) przedstawiający uroczystość odsłonięcia w 1948 r. tego pięknego monumentu sąsiadującego z bazą RAF Northolt.

 

 

5 czerwca 2018

Nowości na stronie to galerie z dwóch cmentarzy w angielskim Millom (za co składam w tym miejscu gorące podziękowania Panu Marcinowi Salamonowi, którego sfotografowanie tych miejsc specjalnie na potrzeby niniejszej strony kosztowało - z powodu licznych perypetii - dużo wysiłku i poświęcenia!).

Gorąco zachęcam także do sięgnięcia do książki mojego autorstwa pt. "Z boiska na wojnę. Wojenne losy Gerarda Wodarza reprezentanta Polski na Igrzyskach Olimpijskich w Berlinie w 1936 r.". Jest ona na czasie z powodu zbliżającego się mundialu w Rosji, a także przypadającej właśnie dzisiaj 80. rocznicy legendarnego piłkarskiego meczu Polska-Brazylia na Mistrzostwach Świata w 1938 r., w którym zagrał bohater tej 100-stronicowej, bogato ilustrowanej publikacji. Wodarz był przedwojennym wybitnym piłkarzem, olimpijczykiem, genialnym skrzydłowym reprezentacji Polski i Ruchu Wielkie Hajduki (obecnie Ruch Chorzów), podoficerem rezerwy 75 Pułku Piechoty, żołnierzem Wehrmachtu, a wreszcie na Zachodzie - plutonowym lotnictwa szkolącym kursantów polskiej szkoły pilotażu podstawowego 16 (Polish) Service Flying Training School w Newton. Strona sklepu internetowego otwiera się po kliknięciu na okładkę.

Efendi

 

 

23 maja 2018

W imieniu Grzegorza Śliżewskiego i Fundacji Historycznej Lotnictwa Polskiego pragnę zaprosić Czytelników strony na konferencję pt. "Bohaterowie drugiego planu", która odbędzie się w dniach 8-9 czerwca 2018 r. w Koszalińskiej Bibliotece Publicznej. Szczegóły dostępne są na stronie internetowej Fundacji. Osobiście również zachęcam również do przybycia, bowiem będę miał przyjemność wygłosić w Koszalinie prelekcję poświęconą byłym żołnierzom Wehrmachtu służącym w Polskich Siłach Powietrznych.

Nakładem wydawnictwa "Aurora" ukazała się książkowa biografia gen. bryg. Ludomiła Rayskiego pt. "Efendi". Jej autorami są: Jerzy Wypiórkiewicz, Zbigniew Kowalewski i Sławomir Kozak. Liczącą 304 strony publikację zamówić można na stronie wydawnictwa (należy kliknąć na okładkę).

Bohaterowie drugiego planu Efendi

 

 

23 marca 2018

Dodane zostały nowe wersje życiorysów Józefa Fuśniaka i Mieczysława Pawlikowskiego (ten drugi napisany wspólnie z Panem Grzegorzem Korczem), fotografie z cmentarza w Yatesbury (zdjęcia autorstwa Pana Marcina Salamona) oraz wykaz personelu latającego III/4 Dywizjonu Myśliwskiego. O szereg informacji, a także nowych zdjęć i reprodukcji dokumentów rozbudowany został artykuł o małpie dowódcy 317 Dywizjonu kpt. Włodzimierza Miksy. Istniejąca już wcześniej galeria zdjęć z cmentarza w Michelstadt została wzbogacona o 14 nowych fotografii.

 

 

24 lutego 2018

Dzisiejsze aktualizacje to galerie z cmentarzy w Hamburgu (fotografie wykonał Pan Dariusz Bednarz), Lancaster i Warrington (Pan Marcin Salamon) oraz Veghel. Stworzona została także malutka galeria fotografii z jednostek współpracy z obroną przeciwlotniczą (AACU), mająca cztery zdjęcia, która może z czasem się rozrośnie.

Dopisane zostały także wszystkie oficjalnie zaliczone zniszczone i uszkodzone na ziemi samoloty nieprzyjacielskie. Wykazy te dotyczą Dywizjonów 303, 316, 317, a także I Skrzydła Myśliwskiego (307 Dywizjon był dodany już dawniej). Do zwycięstw powietrznych I Skrzydła dodane zostały pominięte wcześniej zestrzelenia dowódcy z ramienia RAF Johna Kenta.

Na stronie internetowej Komitetu Pomnika Lotników Polskich pojawiło się ogłoszenie w sprawie konkursu na zaprojektowanie i wykonanie pomnika. Monument ma stanąć na pierwszym lotnisku, na które przeniosły się polskie dywizjony po inwazji w Normandii w 1944 r. - niewielkiej wsi Plumetot we Francji. Dalsze szczegóły tej ciekawej inicjatywy Czytelnicy znajdą w aż trzech językach (polskim, francuskim i angielskim) pod podanym powyżej linkiem.

 

 

27 stycznia 2018

Dzisiejsze aktualizacje to galerie z cmentarzy w Brandesburton (zdjęcia Pani Joanny Radeckiej i Pana Marcina Salamona) i Noordwijk, a także uzupełniony opis cmentarza w Le Crotoy, w związku z identyfikacją na tamtejszym cmentarzu grobu Tadeusza Stabrowskiego z 308 Dywizjonu.

Na stronie dodany został życiorys Władysława Kiedrzyńskiego, pilota 114 Eskadry oraz 316 Dywizjonu. Galeria 309 Dywizjonu została nieco uporządkowana, opisy poprawione i uzupełnione. Dodano także kilkadziesiąt zdjęć z całego okresu istnienia (łącznie jest ich w tej chwili 92).

Przebudowana została sekcja dotycząca meldunków bojowych. Zamiast tłumaczeń zamieszczone zostały reprodukcje dokumentów, a ich treść przepisana w języku oryginalnym, czyli w zdecydowanej większości - po angielsku. Oprócz modyfikacji stron istniejących dotychczas dodane zostało kilka nowych meldunków. Docelowo sekcja zostanie rozbudowana do kilkudziesięciu meldunków tak, aby przedstawić przykładowe dokumenty z wszystkich lat wojny, z wszystkich polskich dywizjonów, z walk przeciwko bombowcom i myśliwcom różnych typów, przeciwko samolotom niemieckim i włoskim, odniesione na Hurricane'ach, Spitfire'ach, Mustangach, Defiantach, Beaufighterach, Mosquitach i Typhoonach. Już teraz zamieszczone są meldunki pierwszego i ostatnich zwycięstw pilotów Polskich Sił Powietrznych w Wielkiej Brytanii, z bitwy o Anglię, z operacji "Veracity" i "Veracity II", z tzw. 500. zestrzelenia oraz z bitwy nad Gandawą.

Zmiana ta wynika z chęci zaprezentowania Czytelnikom dokumentów oryginalnych, w formie pierwotnej, bez jakiejkolwiek redakcji, poprawiania nawet ewidentnych błędów merytorycznych, literówek czy przekręconych nazw własnych. Dokumenty w takiej formie są na ogół niedostępne, gdyż w książkach i czasopismach autorzy publikują zazwyczaj ich tłumaczenia, poddane mniejszym lub większym modyfikacjom, zwykle bez zamieszczanych na górze formularzy zawierających dane takie jak liczba nieprzyjacielskich samolotów czy wysokości walki. Z kolei brak tłumaczenia to skutek ograniczeń czasowych. Zrobienie dobrego tłumaczenia jest niestety trudne i czasochłonne. Jednak wszechobecność języka angielskiego, dostęp do internetowych automatycznych tłumaczy czy słowników, a także rosnąca znajomość angielskiego w społeczeństwie pozwala wierzyć, że mimo to Czytelnicy sobie poradzą. Jako że w meldunkach bojowych używane jest specjalistyczne słownictwo, dodany został słowniczek z tłumaczeniami na język polski najczęściej pojawiających się zwrotów.

Łącznie, według komisji Bajana, lotnikom myśliwskim Polskich Sił Powietrznych w Wielkiej Brytanii zaliczono 1225 zgłoszeń, które dały sumę 747 i 1/4 samolotów zestrzelonych na pewno, 122 zestrzelonych prawdopodobnie oraz 133 i 2/3 uszkodzonych. Wszystkich meldunków było jednak o kilkadziesiąt mniej niż 1225, gdyż wielu pilotów w jednym meldunku zgłaszała podwójne zwycięstwa. Tak czy inaczej owe 24 zamieszczone na stronie meldunki stanowią przynajmniej 2% wszystkich, a jak wspomniano - dodawane będą jeszcze kolejne.

 

 

:: wstecz