Polskie Siły Powietrzne w II wojnie światowej

304 Dywizjon Bombowy „Ziemi Śląskiej”

Wellington I stojący w bazie RAF Lindholme, 1941 r.
Wellington I NZ-G (Z1072), na którego pokładzie zginęli 11 lipca 1942 r. ppor. pil. Michał Mazurkiewicz, sierż. pil. Antoni Kosturkiewicz oraz pasażer ppor. Jan Pietraszek z 1 Korpusu Polskiego, a siedmiu kolejnych lotników odniosło rany.
Czarny Wellington I, jeszcze z czasów służby 304 Dywizjonu w Lotnictwie Bombowym RAF (Bomber Command).
Inny Wellington I w maju 1942 r. w służbie Lotnictwa Obrony Wybrzeża RAF (Coastal Command). Lotnisko Tiree, na archipelagu Hebrydów na Oceanie Atlantyckim.
Gen. Władysław Sikorski ogląda Wellingtona NZ-S "Sonia", który wylądował ze schowanym podwoziem w Lindholme po nalocie na Rostock nocą 24/25 kwietnia 1942 r.
Inna fotografia tego samego samolotu.
Naczelny Wódz, gen. broni Władysław Sikorski z wizytą w 304 Dywizjonie w rocznicę jego działalności bojowej. Lindholme, 25 kwietnia 1942 r.
Polowy ołtarz z widocznym z lewej stronie Wellingtonem IC 304 Dywizjonu (z prawej - maszyna 305 Dywizjonu) przygotowany na potrzeby mszy odprawianej z okazji wizyty w jednostce Naczelnego Wodza. Lindholme, 25 kwietnia 1942 r.
Zdjęcie zostawione na pamiątkę 304 Dywizjonowi przez Naczelnego Wodza gen. Władysława Sikorskiego. W formie odbitki było rozpowszechniane i popularne wśród żołnierzy jednostki. W rogu znajduje się dedykacja: "Sławnemu 304 dyonowi bomb. na pamiątkę lotu w nocy z 24 na 25 kwietnia 942 r. 25.IV.42 Sikorski".
Mechanicy przy Wellingtonie I 304 Dywizjonu.
Mechanicy i WAAF-ka przy Wellingtonie IC NZ-W "Wandeczka".
Trumny z ciałami czterech poległych lotników 304 Dywizjonu: plut. pil. J. Jończyka, st. sierż. pil. S. Tofina, sierż. rtg. W. Lichoty i plut. J. Cymborskiego. Zdjęcie wykonano 8 lutego 1941 r. w kostnicy w Syerston. W czasie wojny straciło życie ponad 150 lotników „Ziemi Śląskiej”...
Lądujący Wellington NZ-Z jeszcze w barwach Lotnictwa Bombowego RAF (Bomber Command).
Naprawiany Wellington IC (w nowych barwach Lotnictwa Obrony Wybrzeża RAF; Coastal Command), 1942 r.
Wellington IC bez oznakowań (być może przemalowany/nowo dostarczony do 304 Dywizjonu).
Mechanicy przy pracy, jeden z nich to st. sierż. Józef Wołosewicz. Na samolocie widać napis "UWAGA NA ŚMIGŁO".
Personel naziemny przed Wellingtonem, pierwszy z lewej stoi plut. Franciszek Pawlak.
Mechanicy wymieniający silnik Wellingtona, pierwszy z lewej plut. Franciszek Pawlak.
Podwieszanie ładunku do Wellingtona.
Jeden z nowych Wellingtonów X - samolot ten przeprowadził nieskuteczny atak na U-Boota 28 marca 1943 r.
Od lewej: pierwszy plut. strz. Jan Wojniłowicz, trzeci por. obs. Robert Matuszewski, czwarty mjr pil. Mieczysław Pronaszko (dowódca 304 Dywizjonu). Davidstow Moor, lipiec lub sierpień 1943 r.
Żołnierska kwatera plut. strz. Jana Wojniłowicza - na ścianie portrety najbliższych, Naczelnego Wodza oraz kolegów-lotników.
Plut. strz. Jan Wojniłowicz w grubym, ciężkim stroju lotniczym, który na wypadek wodowania stawał się śmiertelną pułapką.
Por. obs. Robert Matuszewski obok Wellingtona w barwach Lotnictwa Obrony Wybrzeża RAF (Coastal Command). Dobrze widoczne detale podwozia i silnika.
Wychylony z kabiny strzelec plut. Jan Wojniłowicz.
Czerwiec 1943 r. - lecący nad wybrzeżem Kornwalii Wellington X S (HZ258).
St. sierż. Aleksander Zejdler na jednym z lotnisk 304 Dywizjonu. W tle Wellington z oznaczeniem indywidualnym 2A. Taki system (dwójka + litera indywidualna) wprowadzono 8 lipca 1943 r. i obowiązywał do października 1944 r.
Sierż. pil. Klemens Adamowicz, poległy w czasie powrotu z lotu bojowego nocą z 20 na 21 grudnia 1943 r. w katastrofie lotniczej w Republice Irlandii.
Załoga por. pil. Bohdana Ejbicha (trzeci od lewej) przy Wellingtonie GR.XIV ok. 1944 r.
Wellington XIV, Chivenor, koniec 1943 r.
Wellington XIV załogi kpt. Leopolda Antoniewicza, która 18 czerwca 1944 r. zaatakowała niemiecki okręt podwodny (przyznano zatopienie U-441).
Jedna z załóg 304 Dywizjonu przed Wellingtonem XIV - na pierwszym planie z prawej plut. rtg. Franciszek Bąk. 1944 r.
Wellington XIV z reflektorem do wykrywania U-Bootów "Leigh Light".
Lotnicy 304 Dywizjonu przy Wellingtonie XIV, koniec 1944 r. lub początek 1945 r.
Odśnieżanie pasa startowego zimą 1944/1945 - prawdopodobnie lotnisko Benbecula.
Ppor. Jerzy Majewski przy ogonie Wellingtona XIV z naniesionymi nowymi literami kodowymi "QD".
Wellington XIV, wiosna 1945 r., lotnisko St Eval.
Uroczystość wręczenia pamiątkowej tabliczki ACM Sholto Douglasowi (dowódcy Lotnictwa Obrony Wybrzeża RAF) przez polskiego oficera łącznikowego w dowództwie Lotnictwa Obrony Wybrzeża RAF (Coastal Command) ppłk. pil. Tadeusza Buczmę. Na zdjęciu widoczny jest także dowódca 304 Dywizjonu kpt. pil. Stanisław Żurek (drugi od prawej) oraz S/Ldr Eugen Virpsha (Eugeniusz Wirpsza), Polak w służbie RAF, oficer 304 Dywizjonu. Pierwsza połowa 1945 r
Transportowy Warwick - maszyn tych w 304 Dywizjonie używano od września 1945 r. do maja 1946 r.
Halifax C VIII gościnnie na lotnisku 300 Dywizjonu w Faldingworth (z prawej widoczny fragment Lancastera).
Kolejny transportowy Halifax - druga połowa 1946 r., Faldingworth.
Transportowy Halifax VIII, lipiec 1946 r., Chedburgh.
Nierozpoznany lotnik 304 Dywizjonu na kieszeni widoczna odznaka dywizjonowa.
Kpt. Paweł Kęska (pierwszy z prawej) w 1944 r. służył w 304 Dywizjonie jako oficer uzbrojenia. W okresie przedwojennym (z którego pochodzi fotografia) był początkowo oficerem piechoty (na zdjęciu jeszcze w mundurze 24 Pułku Piechoty), a następnie 2 Pułku Lotniczego.
Log-book ppor. obs. Jerzego Majewskiego - na stronie tej widać wpis z 22 kwietnia 1945 r. z adnotacją o skutecznym ataku na U-Boota i pojawieniu się plamy oleju ("oil patch formed").
Nieśmiertelnik st. sierż. Aleksandra Zejdlera, podoficera 304 Dywizjonu.
Legitymacja do odznaki dywizjonowej (skan obu stron). Należała do ppor. obs. Jerzego Majewskiego.
Pieczęć dywizjonu.
Odznaka 304 Dywizjonu Bombowego „Ziemi Śląskiej”