Polskie Siły Powietrzne w II wojnie światowej

1/145 Dywizjon Myśliwski „Warszawski”

Zaparkowany na lotnisku i startujący Morane-Saulnier MS-406, na których w Centrum Wyszkolenia Lotnictwa w Lyon-Bron szkolili się myśliwcy późniejszego 1/145 dywizjonu. 1940 r.
Uroczystość nadania pilotom 1/145 Dywizjonu francuskich odznak pilota - wręczającym jest Col. Hugh. Od lewej stoją: ppor. Aleksy Żukowski, ppor. Eugeniusz Fiedorczuk oraz ppor. Jerzy Godlewski. Lyon-Bron, luty 1940 r.
Grupowe zdjęcie pilotów 1/145 Dywizjonu Myśliwskiego.
Grupowe zdjęcie pilotów dywizjonu, od prawej siedzą: ppor. Aleksy Żukowski, ppor. Eugeniusz Fiedorczuk, kpt. Juliusz Frey, por. Tadeusz Czerwiński; od prawej stoją: ppor. Czesław Główczyński, ppor. Marian Łukaszewicz, ppor. Jerzy Czerniak, ppor. Leon Jaugsch oraz por. Zdzisław Zadroziński.
Caudron-Renault CR.714 ppor. Aleksego Żukowskiego z 1 eskadry 1/145 Dywizjonu.
Caudron-Renault CR.714 nr 13, nr fabryczny 8544 (I-202) – porzucony na lotnisku Dreux 11 czerwca 1940 r., po przebazowaniu 1/145 Dywizjonu. Po zajęciu tego terenu przez Niemców razem z innymi samolotami stał się wdzięcznym tłem dla pamiątkowych fotografii zdobywców.
Na lotnisku w Villacoublay Caudron-Renault CR.714 ppor. Żukowskiego po zdobyciu przez Niemców - wycięty fragment kadłuba to szachownica, który Niemcy zabrali jako trofeum wojenne.
Kolejna niemiecka fotografia przedstawiająca zdobycznego CR-714 - numer 7 należący do por. Zdzisława Zadrozińskiego.
Ppor. pil. Jerzy Czerniak, najskuteczniejszy (obok por. Tadeusza Czerwińskiego) pilot 1/145 Dywizjonu.
Por. pil. Tadeusz Czerwiński.
Ppor. pil. Witold Dobrzyński.
Ppor. pil. Eugeniusz Fiedorczuk.
Kpt. pil. Juliusz Frey, dowódca II eskadry.
Ppor. pil. Bolesław Gładych.
Ppor. pil. Czesław Główczyński.
Ppor. pil. Jerzy Godlewski.
Por. pil. Robert Janota.
Ppor. pil. Leon Jaugsch.
Kpr. pil. Antoni Joda.
Mjr pil Józef Kępiński, pierwszy dowódca 1/145 Dywizjonu Myśliwskiego.
Por. pil. Julian Kowalski.
Ppor. pil. Lech Lachowicki-Czechowicz.
Kpt. pil. Piotr Łaguna, drugi 1/145 Dywizjonu Myśliwskiego.
Ppor. pil. Witold Łanowski.
Ppor. pil. Marian Łukaszewicz.
Plut. pil. Antoni Markiewicz.
Kpr. pil. Andrzej Niewiara.
Por. pil. Jan Obuchowski.
Plut. pil. Jan Palak.
Plut. pil. Mieczysław Parafiński.
Plut. pil. Edward Paterek.
Plut. pil. Antoni Siudak.
Ppor. pil. Bronisław Skibiński.
Ppor. pil. Marian Szalewicz.
Plut. pil. Lucjan Szempliński.
Kpr. pil. Edward Uchto.
Kpt. pil. Antoni Wczelik, dowódca I eskadry.
Plut. pil. Marian Wędzik.
Por. pil. Wacław Wilczewski.
Ppor.. pil. Zbigniew Wróblewski.
Ppor. pil. Zdzisław Zadroziński.
Kpr. pil. Piotr Zaniewski.
Kpr. pil. Jerzy Zieliński.
Ppor. pil. Aleksy Żukowski.
Caudron-Renault CR.714 Cyclone na ekspozycji Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.
Muzealny samolot został wypożyczony z Finlandii i ma oznaczenia Fińskich Sił Powietrznych z czasów II wojny światowej.
Francuski myśliwiec trafił do Polski, ponieważ Polskie Siły Powietrzne jako jedyny użyły samolotu tego typu w boju, gdy wiosną 1940 r. 1/145 Dywizjon walczył w obronie Francji.
Kabina samolotu Caudron-Renault CR.714.
Dekoracja mjr. pil. Józefa Kępińskiego Krzyżem Srebrnym Orderu Wojennego Virtuti Militari przez Naczelnego Wodza gen. Władysława Sikorskiego na prasowym zdjęciu opublikowanym w "Dzienniku Polskim" nr 167 z 25 stycznia 1941 r.
Dyplom Krzyża Srebrnego Orderu Wojennego Virtuti Militari nadanego za kampanię francuską dowódcy 1/145 Dywizjonu Myśliwskiego „Warszawskiego”, mjr. Józefowi Kępińskiemu.
Komunikat informacyjny nr 1 z 26 maja 1940 r., w którym dowódca dywizjonu mjr Kępiński przypomniał swoim pilotom o typach nieprzyjacielskich samolotów i najskuteczniejszych sposobach walki z nimi.
List mjr. Józefa Kępińskiego do gen. Józefa Zająca z 9 czerwca 1940 r. zawierający argumenty przeciwko planowanemu rozformowaniu dywizjonu.
Pieczęć 1/145 Dywizjonu Myśliwskiego.
Caudron-Renault CR.714 nr 13 (nr podskrzydłowy I-202, nr fabr. 8544) ppor. pil. Bolesława Gładycha, Dreux, czerwiec 1940 r. (rys. Wojciech Sankowski)
Caudron-Renault CR.714 nr 7 (nr podskrzydłowy I-213, nr fabr. 8555) por. pil. Zdzisława Zadrozińskiego, Dreux, czerwiec 1940 r. (rys. Wojciech Sankowski)
Caudron-Renault CR.714 nr 5 (nr podskrzydłowy I-224, nr fabr. 8566) ppor. pil. Bronisława Skibińskiego, Dreux, czerwiec 1940 r. (rys. Wojciech Sankowski)
Caudron-Renault CR.714 nr 10 (nr podskrzydłowy I-201, nr fabr. 8543) kpr. pil. Andrzeja Niewiary, Dreux, czerwiec 1940 r. (rys. Wojciech Sankowski)
Caudron-Renault CR.714 nr 10 (nr podskrzydłowy I-201, nr fabr. 8543) kpr. pil. Andrzeja Niewiary, Dreux, czerwiec 1940 r. (rys. Wojciech Sankowski)
Caudron-Renault CR.714 nr 10 (nr podskrzydłowy I-201, nr fabr. 8543) kpr. pil. Andrzeja Niewiary, Dreux, czerwiec 1940 r. (rys. Wojciech Sankowski)
Caudron-Renault CR.714 nr 10 (nr podskrzydłowy I-201, nr fabr. 8543) kpr. pil. Andrzeja Niewiary, Dreux, czerwiec 1940 r. (rys. Wojciech Sankowski)
Caudron-Renault CR.714 nr 14 (nr podskrzydłowy I-191, nr fabr. 8533) kpr. pil. Antoniego Jody, Dreux, czerwiec 1940 r. (rys. Wojciech Sankowski)
Caudron-Renault CR.714 nr 13 (nr podskrzydłowy I-207, nr fabr. 8549) ppor. pil. Aleksego Żukowskiego, Evreux, czerwiec 1940 r. (rys. Wojciech Sankowski)
Caudron-Renault CR.714 nr 2 (nr podskrzydłowy I-242, nr fabr. 8584) ppor. pil. Czesława Główczyńskiego, Rochefort, czerwiec 1940 r. (rys. Wojciech Sankowski)
Caudron-Renault CR.714 nr 8 (nr fabr. 85??) ppor. pil. Eugeniusza Fiedorczuka, Rochefort, czerwiec 1940 r. (rys. Wojciech Sankowski)