Cmentarz komunalny w West-Terschelling (Holandia)
Sekcja grobów wojennych Wspólnoty Brytyjskiej na cmentarzu w West-Terschelling mieści groby poległych w morzu, których ciała na brzeg wyspy Terschelling (w archipelagu Wysp Fryzyjskich) wyrzuciły fale. Pochowano tam pięciu polskich lotników. Chronologicznie pierwszym był kpt. Lech z załogi Wellingtona IV BH-E (Z1215) z 300 Dywizjonu Bombowego „Ziemi Mazowieckiej”, która nocą z 19 na 20 czerwca 1942 r. wystartowała z zadaniem bombardowania Emden. Samolot nie powrócił do bazy, rozbijając się w Morzu Północnym. Poza Lechem polegli: sierż. pil. Czesław Dziekoński, plut. pil. Ludwik Michalski, plut. rtg. Stanisław Wardyński, mjr strz. Antoni Szyszkowski oraz ppor. strz. Stefan Neulinger (ciał czterech z nich nie odnaleziono, Dziekoński spoczął na cmentarzu w Niemczech).
Por. Dubas był dowódcą załogi Wellingtona IV GR-D (Z1345), biorącego nocą z 22 na 23 czerwca 1942 r. udział w nalocie na Emden. Ok. godz. 1:40 samolot został zestrzelony przez niemiecką obronę przeciwlotniczą i rozbił się na północny zachód od wyspy Terschelling. Zginęła cała załoga, poza Dubasem: por. obs. Wacław Michalik, kpr. rtg. Kazimierz Kapa, plut. strz. Zdzisław Twarkowski oraz kpr. strz. Józef Meller. Pochowani zostali na innych cmentarzach w Holandii.
Kolejnym spoczywającym w West-Terschelling Polakiem jest legendarny zdobywca Atlantyku, płk Skarżyński. Jako komendant polskiego personelu w bazie RAF Lindholme wziął udział w nalocie na Bremę nocą z 25 na 26 czerwca 1942 r., będąc drugim pilotem załogi 305 Dywizjonu Bombowego „Ziemi Wielkopolskiej”. W drodze do celu, na wysokości holenderskiego wybrzeża, awarii uległ lewy silnik Wellingtona II SM-R (Z8528). Załoga zdecydowała się zawrócić w stronę Anglii. Lecący na jednym silniku Wellington nie był w stanie utrzymać wysokości, w rezultacie czego przymusowo wodował na Morzu Północnym, ok. 65 kilometrów na wschód od Great Yarmouth. Utonął jedynie Skarżyński, reszta załogi przeżyła i została uratowana przez łódź motorową. Byli to: pierwszy pilot ppor. Józef Szybka, kpt. obs. Kazimierz Nowak, plut. rtg. Wacław Szmidt oraz kpt. strz. Kazimierz Rudowski.
Nocą z 11 na 12 maja 1943 r. poległa załoga Halifaksa II NF-P (DT627) z polskiej eskadry C 138 Dywizjonu do Zadań Specjalnych RAF (138 Squadron), wykonująca lot z zadaniem zrzutu zaopatrzenia dla holenderskiego ruchu oporu. Samolot wpadł do morza u wybrzeży Holandii, jednak nieznane są okoliczności tej straty. Ciała obu pilotów - pierwszego, por. Polnika, oraz drugiego, st. sierż. Wojny - spoczęły w West-Terschelling. Por. obs. Jerzy Polkowski, kpr. bomb. Jerzy Kurzak oraz plut. mech. pokł. Edward Piątkowski zaginęli w morzu, zaś sierż. strz. Piotr Bednarski oraz sierż. rtg. Karol Germasiński spoczęli na innych cmentarzach w Holandii.
Stopień |
Nr ewid. |
Nazwisko, imię |
Data śmierci |
Jednostka |
por. pil. (F/O) | P-0932 | Dubas Zbigniew | 22/23.06.1942 | 301 Dywizjon |
kpt. obs. (F/O) | P-1433 | Lech Eugeniusz | 19/20.06.1942 | 300 Dywizjon |
por. pil. (F/Lt) | 76792 | Polnik Jan | 11/12.05.1943 | 138 Dywizjon RAF |
płk pil. (G/Cpt) | P-1252 | Skarżyński Stanisław | 25/26.06.1942 | 305 Dywizjon (RAF Lindholme) |
st. sierż. pil. (F/Sgt) | 784743 | Wojno Bronisław | 11/12.05.1943 | 138 Dywizjon RAF |
Razem |
5 |
Wojciech Zmyślony