Cmentarz Tomnahurich Cemetery w Inverness hr. Highland (Szkocja)
Na cmentarzu Tomnahurich Cemetery w Inverness pochowanych jest sześciu polskich lotników. Wszyscy oni służyli w szkole strzelców pokładowych 2 Air Gunnery School w Dalcross, gdzie latali nieoperacyjnie: w ramach praktyki przed skierowaniem do jednostki szkolenia bojowego, lub w ramach odpoczynku po turze lotów operacyjnych.
Pierwszym pochowanym w Inverness Polakiem był ppor. Traugutt, który zginął wraz z uczniem-strzelcem Cpl Arthurem Dalem 23 kwietnia 1942 r. Ich Defiant I (N1792) rozbił się podczas wykonywania okręgu przy podejściu do lądowania w Dalcross, po wykonanym pomyślnie zadaniu.
Plut. Legarski 21 grudnia 1942 r. wykonywał lot ćwiczebny z uczniem na strzelanie powietrzne na samolocie Defiant I (T4032). Podczas wychodzenia z zakrętu Legarski prawdopodobnie wskutek oślepienia przez słońce zderzył się z innym Defiantem I (N1625). W wyniku kolizji oba samoloty spadły i rozbiły się o ziemię: zginęli Legarski oraz strzelec z jego samolotu LAC Sydney Crouch, a także strzelec z drugiej maszyny, Cpl Donald Smith. Pilot tego samolotu, Sgt Włodzimierz Link, uratował się skacząc ze spadochronem.
Kpr. Świderski stracił życie 16 marca 1943 r. pilotując Defianta I (T4101). W locie na niskiej wysokości zderzył się z drzewem i rozbił koło miejscowości Nairn.
St. szer. Bartnik zginął 5 maja 1943 r., podczas pilotowania samolotu Martinet I (HP419) holującego rękaw do strzelania powietrznego. Ok. godz. 16:00 lecąc nisko nad ziemia zderzył się z linia wysokiego napięcia i rozbił ok. 2,5 km na południowy zachód od Inverness.
Kolejnym lotnikiem zabitym w czasie służby w 2 Air Gunnery School był odznaczony Krzyżem Srebrnym Orderu Wojennego Virtuti Militari kpt. Metler, który po ukończeniu tury operacyjnej w 300 Dywizjonie Bombowym „Ziemi Mazowieckiej” został przydzielony na nieoperacyjne latanie do Dalcross. 12 kwietnia 1943 r. podczas lotu szkolnego wraz z uczniem AC1 Davidem Jonesem pilotowany przez niego samolot Martinet I (HP414) z niewiadomych przyczyn w okolicy Dalcross wpadł w korkociąg, rozbił się o ziemię i doszczętnie spłonął.
Dwa miesiące później, 16 czerwca 1943 r., w kolejnym tragicznym wypadku życie stracił st. sierż. Szczegóra. W czasie lotu szkolnego na strzelanie do celów na morzu pilotowany przezeń Martinet I (HP478) wpadł w korkociąg i zatonął w morzu niedaleko Findhorn.
Stopień |
Nr ewid. |
Nazwisko, imię |
Data śmierci |
Jednostka |
st. szer. pil. (Sgt) | 709502 | Bartnik Witold | 05.05.1943 | 2 Air Gunnery School |
plut. pil. (Sgt) | 780588 | Legarski Franciszek | 21.12.1942 | 2 Air Gunnery School |
kpt. pil. (F/Lt) | 76768 | Metler Edward | 12.04.1943 | 2 Air Gunnery School |
st. sierż. pil. (Sgt) | 794974 | Szczegóra Ignacy | 16.06.1943 | 2 Air Gunnery School |
kpr. pil. (Sgt) | 783158 | Świderski Józef | 16.03.1943 | 2 Air Gunnery School |
ppor. pil. (P/O) | P-1741 | Traugutt Wiesław | 23.04.1942 | 2 Air Gunnery School |
Razem |
6 |
Andrzej Michalski