:: Lotnictwo Wojskowe 1939 :: Polskie Siły Powietrzne
we Francji 1939-1940
:: Polskie Siły Powietrzne
w Wlk. Brytanii 1940-1946
:: Armia Polska na Wschodzie i 2 Korpus Polski 1941-1946 :: Polacy w USAAF
1943-1945
:: Lotnictwo ludowego Wojska Polskiego
1943-1945
:: Wojenne relacje lotników :: Życiorysy lotników :: Loty bojowe i operacyjne :: Cmentarze wojenne :: Szkoła Podchorążych Lotnictwa 1925-1939 :: "Lista Bajana" :: "Lista Krzystka" :: Pozostałe artykuły :: Podziękowania i źródła :: Księga gości :: O stronie - kontakt :: Wyszukiwanie :: "Poszukuję informacji
o lotniku..."
:: Udostępnij swoje zbiory :: Linki

Cmentarz New Hunstanton Cemetery w Hunstanton hr. Norfolk (Anglia)

Na cmentarzu w Hunstanton znajduje się 19 grobów otoczonych opieką przez Komisję Grobów Wojennych Wspólnoty Brytyjskiej (Commonwealth War Graves Commission). W sześciu spoczywają lotnicy Polskich Sił Powietrznych. Żaden z nich nie zginął w walce, a przedziwnym zbiegiem okoliczności aż pięciu straciło życie już po zakończeniu działań wojennych, gdy na niedalekich lotniskach Coltishall i Horsham St Faith koło Norwich stacjonowały polskie dywizjony.

8 listopada 1941 r. w wypadku lotniczym zginął kpr. Czapiński, przydzielony na praktykę w pilotażu do jednostki współpracy z obroną przeciwlotniczą 1 Anti Aircraft Cooperation Unit w bazie RAF Bircham Newton. Wykonując lot z zadaniem holowania rękawa do strzelania powietrznego dla artylerzystów, rozpoczął wykonywanie zabronionej akrobacji powietrznej. W wyniku tego jego Henley I (L3265) utracił prędkość, wpadł w korkociąg i rozbił się we wsi Kelling koło miasteczka Holt w hrabstwie Norfolk. Wraz z Czapińskim zginął operator rękawa, AC2 Frank Farwell z RAF.

Kolejny pochówek Polaka w Hunstanton odbył się prawie cztery lata później. 15 lipca 1945 r. podczas kąpieli w jeziorze w miejscowości Wroxham w hrabstwie Norfolk utonął mechanik radarowy plut. Byrczek. Służył w 6307 Eszelonie Obsługowym, zapewniającym wsparcie techniczne samolotom 307 Dywizjonu Myśliwskiego Nocnego "Lwowskich Puchaczy".

4 lipca 1945 r. zginął w czasie lotu treningowego sierż. Tomaszewski z 316 Dywizjonu Myśliwskiego "Warszawskiego". Z nieznanych przyczyn jego Mustang III SZ-W (HB944) zderzył się z ziemią w pobliżu lotniska Coltishall.

5 października 1945 r. w szpitalu w hrabstwie Norfolk zmarł sierż. Kapuściński, szef kancelarii 307 Dywizjonu. Szczegóły dotyczące przyczyn jego zgonu nie są znane.

14 stycznia 1946 r. podczas lotu treningowego zginęła załoga z 307 Dywizjonu: plut. Skubik i sierż. Mróz. W czasie lotu w ich Mosquito NF.XXX EW-Y (NT303) doszło do pożaru silnika. Próba lądowania we własnej bazie Horsham St Faith zakończyła się katastrofą, gdy samolot zderzył się z rosnącymi w pobliżu lotniska drzewami.

Stopień
Nr ewid.
Nazwisko, imię
Data śmierci
Jednostka
plut. mech. (LAC)792813Byrczek Mieczysław15.07.19456307 Eszelon Obsługowy
kpr. pil. (Sgt)782709Czapiński Józef08.11.19411 Anti Aircraft Cooperation Unit
sierż. (Sgt)784170Kapuściński Władysław05.10.1945307 Dywizjon
sierż. robs. (F/Sgt)781041Mróz Mieczysław14.01.1946307 Dywizjon
plut. pil. (F/Sgt)704957Skubik Roman14.01.1946307 Dywizjon
sierż. pil. (W/O)793784Tomaszewski Tadeusz04.07.1945316 Dywizjon
 
Razem
6
   

Wojciech Zmyślony

Widok ogólny cmentarza z rzędem grobów wojennych. W jednym z nich, o charakterystycznym pięciokątnym kształcie, z godłem Orła Białego, pochowano kpr. pil. Józef Czapiński.
Inne ujęcie cmentarza z widocznymi rzędami z grobami polskich lotników zmarłych po wojnie.
Grób plut. mech. Mieczysława Byrczka.
Grób kpr. pil. Józefa Czapińskiego.
Grób sierż. Władysława Kapuścińskiego.
Grób sierż. robs. Mieczysława Mroza.
Grób plut. pil. Romana Skubika.
Grób sierż. pil. Tadeusza Tomaszewskiego.
:: wstecz
Źródła:
  • fotografie autorstwa pani Agnieszki Chrapek
  • dokumenty z Commonwealth War Graves Commission w Maidenhead
  • Cumft O., Kujawa H. K., Księga lotników polskich 1939-1946, Wydawnictwo MON, Warszawa 1989
  • Krzystek T. J., Personel PSP w Wielkiej Brytanii 1940-1947, Agencja Lotnicza ALTAIR, Warszawa 2007
  • Ku czci poległych lotników 1939-1945, Agencja Lotnicza ALTAIR, Warszawa 2006