Polskie Siły Powietrzne w II wojnie światowej

Cmentarz Epping Cemetery w Epping hr. Essex (Anglia)

Na Epping Cemetery znajduje się niewielka działka grobów wojennych, którą tworzy 19 grobów z czasów I i II wojny światowej. Aż w siedmiu z nich spoczywają polscy lotnicy. Wszyscy byli pilotami myśliwskimi.

Pierwszym z pochowanych w Epping Polaków jest kpr. pil. Feliks Gmur. Służąc w 151 Dywizjonie Myśliwskim RAF (151 Squadron) uczestniczył w bitwie o Anglię. 30 sierpnia 1940 r. po starcie przeciwko wyprawie bombowej Luftwaffe, odłączył się samowolnie od formacji swojej jednostki, usiłując zaatakować samolot niemiecki. W walce z eskortą został zestrzelony i za sterami Hurricane'a I (R4213) spadł i rozbił się koło wsi Epping Green w hrabstwie Essex.

Kolejny pochówek Polaka w Epping miał miejsce dopiero cztery lata później. 9 listopada 1944 r. w wypadku lotniczym zginął plut. pil. Andrzej Dąbrowski z 316 Dywizjonu Myśliwskiego „Warszawskiego”. Wykonując lot treningowy, po zmroku i w czasie śnieżycy, rozbił się o ziemię koło Braintree w hrabstwie Essex. Pilotował Mustanga III SZ-C (FX903)

11 kwietnia 1945 r. zginęło dwóch kolejnych pilotów 316 Dywizjonu. Podczas powrotu z lotu bojowego „Ramrod 1534” (nalot na Lipsk) samoloty tej jednostki wylądowały najpierw na lotnisku w Melsbroek w Belgii, by następnie odlecieć do macierzystej bazy RAF Andrews Field. Na krótko przed lądowaniem zderzyły się w powietrzu i rozbiły o ziemię Mustang III SZ-G (FB164) por. pil. Stanisława Bełzy oraz Mustang III SZ-K (HB878) plut. pil. Zygmunta Boćkowskiego.

15 maja 1945 r. zginął por. pil. Mieczysław Befinger z 309 Dywizjonu Myśliwskiego „Ziemi Czerwieńskiej”. Uczestniczył w locie treningowym na przechwytywanie samolotów nad Morzem Północnym. Ok. 70 km na wschód od bazy RAF Bradwell Bay w powietrzu zderzyły się Mustang III WC-X (FB383) por. Franciszka Kubicy oraz Mustang III WC-D (KH540) Befingera. Piloci wyskoczyli na spadochronach i zniknęli w chmurach. Podczas natychmiastowej akcji ratunkowej o godz. 14:20 odnaleziono i podjęto z morza martwego już Befingera. Ciało Kubicy odnaleziono u wybrzeży Holandii dopiero w lipcu 1945 r. i pochowano w holenderskim Makkum.

9 lipca 1945 r. w kolejnym tragicznym wypadku lotniczym życie stracił plut. pchor. pil. Zenon Myczkowski z 315 Dywizjonu Myśliwskiego „Dęblińskiego”. Jego Mustang III PK-W (?) (KH524) podczas lotu treningowego rozbił się o drzewa w miejscowości Galleywood w hrabstwie Essex.

Ostatnim z pochowanych na cmentarzu Polaków był plut. pil. Aleksander Pietrzak z 309 Dywizjonu. Zginął podczas lotu treningowego 2 sierpnia 1945 r. Jego Mustang III WC-D (FX876) wszedł w ostre nurkowanie, wykonując półbeczkę, a następnie - wciąż w locie odwróconym - znad samej ziemi zaczął nabierać wysokości. W tym momencie pilot wypadł z samolotu i zginął, spadając na ziemię koło bazy RAF Andrews Field. Samolot rozbił się koło gospodarstwa Gould's Farm w Rayne w hrabstwie Essex. Przyczyną katastrofy była awaria sterów maszyny.

Stopień
Nr ewid.
Nazwisko, imię
Data śmierci
Jednostka
por. pil. (F/Lt)P-1896Befinger Mieczysław16.05.1945309 Dywizjon
por. pil. (F/O)P-2060Bełza Stanisław11.04.1945316 Dywizjon
plut. pil. (F/Sgt)703897Boćkowski Zygmunt11.04.1945316 Dywizjon
plut. pil. (Sgt)703994Dąbrowski Andrzej09.11.1944316 Dywizjon
kpr. pil. (Sgt)780678Gmur Feliks30.08.1940151 Dywizjon RAF
plut. pchor. pil. (Sgt)705386Myczkowski Zenon09.07.1945315 Dywizjon
plut. pil. (W/O)783147Pietrzak Aleksander02.08.1945309 Dywizjon
 
Razem
7
   

Wojciech Zmyślony

Tablica informacyjna na Epping Cemetery.
Działka grobów wojennych na cmentarzu w Epping.
Grób por. pil. Mieczysława Befingera.
Grób por. pil. Stanisława Bełzy.
Grób plut. pil. Zygmunta Boćkowskiego.
Grób plut. pil. Andrzeja Dąbrowskiego.
Grób kpr. pil. Feliksa Gmura.
Grób plut. pchor. pil. Zenona Myczkowskiego.
Grób plut. pil. Aleksandra Pietrzaka.