Cmentarz Epping Cemetery w Epping hr. Essex (Anglia)
Na Epping Cemetery znajduje się niewielka działka grobów wojennych, którą tworzy 19 grobów z czasów I i II wojny światowej. Aż w siedmiu z nich spoczywają polscy lotnicy. Wszyscy byli pilotami myśliwskimi.
Pierwszym z pochowanych w Epping Polaków jest kpr. pil. Feliks Gmur. Służąc w 151 Dywizjonie Myśliwskim RAF (151 Squadron) uczestniczył w bitwie o Anglię. 30 sierpnia 1940 r. po starcie przeciwko wyprawie bombowej Luftwaffe, odłączył się samowolnie od formacji swojej jednostki, usiłując zaatakować samolot niemiecki. W walce z eskortą został zestrzelony i za sterami Hurricane'a I (R4213) spadł i rozbił się koło wsi Epping Green w hrabstwie Essex.
Kolejny pochówek Polaka w Epping miał miejsce dopiero cztery lata później. 9 listopada 1944 r. w wypadku lotniczym zginął plut. pil. Andrzej Dąbrowski z 316 Dywizjonu Myśliwskiego „Warszawskiego”. Wykonując lot treningowy, po zmroku i w czasie śnieżycy, rozbił się o ziemię koło Braintree w hrabstwie Essex. Pilotował Mustanga III SZ-C (FX903)
11 kwietnia 1945 r. zginęło dwóch kolejnych pilotów 316 Dywizjonu. Podczas powrotu z lotu bojowego „Ramrod 1534” (nalot na Lipsk) samoloty tej jednostki wylądowały najpierw na lotnisku w Melsbroek w Belgii, by następnie odlecieć do macierzystej bazy RAF Andrews Field. Na krótko przed lądowaniem zderzyły się w powietrzu i rozbiły o ziemię Mustang III SZ-G (FB164) por. pil. Stanisława Bełzy oraz Mustang III SZ-K (HB878) plut. pil. Zygmunta Boćkowskiego.
15 maja 1945 r. zginął por. pil. Mieczysław Befinger z 309 Dywizjonu Myśliwskiego „Ziemi Czerwieńskiej”. Uczestniczył w locie treningowym na przechwytywanie samolotów nad Morzem Północnym. Ok. 70 km na wschód od bazy RAF Bradwell Bay w powietrzu zderzyły się Mustang III WC-X (FB383) por. Franciszka Kubicy oraz Mustang III WC-D (KH540) Befingera. Piloci wyskoczyli na spadochronach i zniknęli w chmurach. Podczas natychmiastowej akcji ratunkowej o godz. 14:20 odnaleziono i podjęto z morza martwego już Befingera. Ciało Kubicy odnaleziono u wybrzeży Holandii dopiero w lipcu 1945 r. i pochowano w holenderskim Makkum.
9 lipca 1945 r. w kolejnym tragicznym wypadku lotniczym życie stracił plut. pchor. pil. Zenon Myczkowski z 315 Dywizjonu Myśliwskiego „Dęblińskiego”. Jego Mustang III PK-W (?) (KH524) podczas lotu treningowego rozbił się o drzewa w miejscowości Galleywood w hrabstwie Essex.
Ostatnim z pochowanych na cmentarzu Polaków był plut. pil. Aleksander Pietrzak z 309 Dywizjonu. Zginął podczas lotu treningowego 2 sierpnia 1945 r. Jego Mustang III WC-D (FX876) wszedł w ostre nurkowanie, wykonując półbeczkę, a następnie - wciąż w locie odwróconym - znad samej ziemi zaczął nabierać wysokości. W tym momencie pilot wypadł z samolotu i zginął, spadając na ziemię koło bazy RAF Andrews Field. Samolot rozbił się koło gospodarstwa Gould's Farm w Rayne w hrabstwie Essex. Przyczyną katastrofy była awaria sterów maszyny.
Stopień |
Nr ewid. |
Nazwisko, imię |
Data śmierci |
Jednostka |
por. pil. (F/Lt) | P-1896 | Befinger Mieczysław | 16.05.1945 | 309 Dywizjon |
por. pil. (F/O) | P-2060 | Bełza Stanisław | 11.04.1945 | 316 Dywizjon |
plut. pil. (F/Sgt) | 703897 | Boćkowski Zygmunt | 11.04.1945 | 316 Dywizjon |
plut. pil. (Sgt) | 703994 | Dąbrowski Andrzej | 09.11.1944 | 316 Dywizjon |
kpr. pil. (Sgt) | 780678 | Gmur Feliks | 30.08.1940 | 151 Dywizjon RAF |
plut. pchor. pil. (Sgt) | 705386 | Myczkowski Zenon | 09.07.1945 | 315 Dywizjon |
plut. pil. (W/O) | 783147 | Pietrzak Aleksander | 02.08.1945 | 309 Dywizjon |
Razem |
7 |
Wojciech Zmyślony