Cmentarz rzymskokatolicki St Andrew's w Dumfries hr. Dumfries and Galloway (Szkocja)
Polskie mogiły stanowią dużą część wszystkich grobów wojennych cmentarza rzymskokatolickiego St Andrew's w Dumfries, gdzie łącznie podczas obu wojen światowych pochowano 33 żołnierzy. 13 spośród nich należy do polskich lotników. Większość z nich służyła w jednostce RAF, bazującej w Dumfries i zajmującej się szkoleniem strzelców i obserwatorów lotniczych. Oddział ten dwukrotnie przeformowywano, zmieniając przy okazji jego nazwy. Pierwotna szkoła bombardowania i strzelania 10 Bombing and Gunnery School (10 BGS) została przemianowana najpierw na szkołę obserwatorów 10 Air Observer School (10 AOS), a następnie na jednostkę zaawansowanego szkolenia obserwatorów 10 (Observers) Advanced Flying Unit (10 (O)AFU). Polaków przydzielano tam zarówno w roli personelu stałego (jako pilotów), jak i w charakterze kursantów (strzelców i obserwatorów). Dwóch innych lotników zginęło podczas służby w 309 Dywizjonie Współpracy „Ziemi Czerwieńskiej”, stacjonującym w Szkocji.
Dwaj pierwsi pochowani w Dumfries lotnicy zginęli w wypadku lotniczym 27 listopada 1940 r. Podczas lotu szkolnego, przy złej widoczności, należący do 10 BGS Whitley V (P5009) z plut. pil. Jerzym Łuszczewskim i por. pil. Leonem Szamrajewem za sterami, rozbił się koło wzniesienia Merrick przy jeziorze Loch Enoch. Zginął też trzeci członek załogi, Brytyjczyk AC1 Douglas Barnes.
Kilka miesięcy później, 5 marca 1941 r., podczas katastrofy Whitley'a II (K7229) zginęła kolejna polska załoga z 10 BGS w składzie: sierż. pil. Czesław Mateuszuk oraz kpr. strz. Leopold Friedel. Po powrocie z lotu szkolnego samolot rozbił się w Lochabriggs, tuż przy macierzystej bazie RAF Dumfries. Przyczyną katastrofy było oblodzenie, do jakiego doszło podczas intensywnych opadów śniegu. Na miejscu zginął Friedel, a w kilka godzin później w szpitalu - Mateuszuk.
Kolejną ofiarą wypadku lotniczego był plut. pchor. pil. Henryk Skowron, weteran bitwy o Anglię, przydzielony do 10 BGS na odpoczynek od latania bojowego. 18 lipca 1941 r. wykonywał lot szkolny za sterami Battle'a I (L5775). Z niejasnych przyczyn rozbił się na mieliźnie Blackshaw Bank w zatoce Solway Firth. Wraz z Polakiem zginął Brytyjczyk LAC William Weatherburn.
29 września 1941 r. podczas lotu szkolnego zginęła załoga 10 AOS w składzie por. pil. Jerzy Sokulski, kpt. obs. Leonid Rochowski oraz Capt. Jean-René Arnoux (Francuz). Ich Battle I (L4997) rozbił się o wzgórze Lamb Hill, ok. 20 kilometrów na północ od Dumfries. Przyczyną katastrofy mogła być utrata przez pilota orientacji podczas lotu w chmurach.
24 stycznia 1942 r. śmiercią naturalną zmarł kpt. pil. Adam Prodan, służący jako członek personelu stałego 10 AOS.
25 lutego 1942 r. w wypadku lotniczym życie straciło dwóch lotników 309 Dywizjonu. Por. pil. Piotr Dunin oraz por. obs. Jerzy Homan, lecąc Lysanderem III (V9472), wykonywali lot treningowy. Z powodu awarii sterów samolot nie wyszedł z nurkowania i uderzył w drzewo koło mostu na rzece Ken, w pobliżu wsi New Galloway w hrabstwie Fife.
Ostatnich trzech spoczywających w Dumfries Polaków zginęło na przestrzeni zaledwie kilkunastu godzin, w trzech niezależnych katastrofach. Nocą z 8 na 9 sierpnia 1943 r. załogi z 10 (O)AFU wykonywały przeloty nawigacyjne. Wystąpienie mgły doprowadziło do tego, że o wzgórza rozbiły się dwie maszyny. Anson I (DJ222) pilotowany przez plut. pil. Wacława Panasika rozbił się o godz. 2:00 w dolinie Borrowdale w hrabstwie Cumbria w Anglii. Oprócz Polaka na pokładzie samolotu zginął Sgt (bomb.) Erwin A. Loppe, a trzech innych członków załogi odniosło obrażenia. Dwie i pół godziny później, o godz. 4:40, o wzgórze Scafell Pike (również w Cumbrii) rozbił się Anson I (DJ275) plut. pil. Stanisława Kowalczyka. Wypadek zakończył się śmiercią całej załogi, w skład której wchodzili: radiotelegrafista Sgt Thomas S. W. Lawson oraz bombardierzy Sgt John T. Chadwick, Sgt Robert S. Deason i Sgt Thomas W. Pickering.
9 sierpnia 1943 r., już przy świetle dziennym, ale przy ograniczonej widzialności, o godz. 12:00 o wzgórze Great Dodd rozbił się Anson I (N5053). W katastrofie zginął sierż. pil. Wacław Mackiewicz, a czterech będących na pokładzie uczniów doznało obrażeń, ale przeżyło.
Stopień |
Nr ewid. |
Nazwisko, imię |
Data śmierci |
Jednostka |
por. pil. (F/O) | P-1353 | Dunin Piotr | 25.02.1942 | 309 Dywizjon |
kpr. strz. (Sgt) | 780003 | Friedel Leopold | 05.03.1941 | 10 Bombing and Gunnery School |
por. obs. (F/O) | P-0757 | Homan Jerzy | 25.02.1942 | 309 Dywizjon |
plut. pil. (F/Sgt) | 780579 | Kowalczyk Stanisław | 08/09.08.1943 | 10 (O) Advanced Flying Unit |
plut. pil. (F/Sgt) | 782444 | Łuszczewski Jerzy | 27.11.1940 | 10 Bombing and Gunnery School |
sierż. pil. (Sgt) | 794941 | Mackiewicz Wacław | 09.08.1943 | 10 (O) Advanced Flying Unit |
sierż. pil. (Sgt) | 780057 | Mateuszuk Czesław | 05.03.1941 | 10 Bombing and Gunnery School |
plut. pil. (Sgt) | 794954 | Panasik Wacław | 08/09.08.1943 | 10 (O) Advanced Flying Unit |
kpt. pil. (F/O) | P-1052 | Prodan Adam | 24.01.1942 | 10 Air Observer School |
kpt. obs. (F/O) | P-0362 | Rochowski Leonid | 29.09.1941 | 10 Air Observer School |
plut. pchor. pil. (Sgt) | 781283 | Skowron Henryk | 18.07.1941 | 10 Bombing and Gunnery School |
por. pil. (F/O) | P-0260 | Sokulski Jerzy | 29.09.1941 | 10 Air Observer School |
por. pil. (P/O) | P-0447 | Szamrajew Leon | 27.11.1940 | 10 Bombing and Gunnery School |
Razem |
13 |
Wojciech Zmyślony