Polskie Siły Powietrzne w II wojnie światowej

1 Pułk Lotnictwa Myśliwskiego "Warszawa"

Uczniowie grupy szkolnej 1 PLM w towarzystwie sowieckiego instruktora pilotażu (pierwszy z lewej). Jako kolejni stoją od lewej: nierozpoznany, szer. pchor. Leon Krempa, szer. pchor. Jerzy Czerny, szer. pchor. Krzysztof Donigiewicz, szer. pchor. Wacław Pietkun, st. sierż. pchor. Siergiej Danowski oraz por. Jan Małaszewicz. Lotnicy pozują przed samolotem UT-2. Przełom lat 1943-1944.
Jak-1b nr 11 (11150) - jeden z pierwszych dostarczonych do 1 PLM "Warszawa".
Pochyleni nad otwartym przedziałem uzbrojenia (widoczny karabin maszynowy UBS kal. 12,7 mm) chor. pil. Czesław Bogusiewicz (z lewej) oraz kpr. Naftali Fajersztajn. Zadybie Stare, sierpień-wrzesień 1944 r.
Piloci 1 eskadry chor. Edward Chromy i chor. Włodzimierz Suszek w strojach lotnych zapoznają się z mapami pozując przy kadłubie Jaka-1b.
Napis fundacyjny na Jaku-1b nr 48 kpt. Medarda Koniecznego głoszący w dwóch językach: "От польского патриота проф. Вольф-Мессинга польскому лётчику. Od polskiego patrioty prof. Wolf Messinga polskiemu lotnikowi".
Dowódca 1 PLM ppłk Tałdykin w kabinie Jaka-1b. Pilot ten zginął w wypadku lotniczym 16 marca 1945 r.
Portretowe zdjęcie trzeciego z kolei dowódcy pułku, ppłk. Iwana Tałdykina w mundurze polskiego oficera.
Dyskutujący oficerowie pułku, od lewej: ppor. Wsiewołod Bobrowski, ppor. Władysław Żurawski, ppor. Walerian Sztakhauz i ppor. Nikołaj Chaustowicz. Wszyscy z nich byli obywatelami sowieckimi o polskich korzeniach. Tłem zdjęcia jest samolot Jak-1b z wyraźnie widoczną biało-czerwoną szachownicą.
Chor. Wiktor Poruczniczak składa gratulacje i przekazuje dyplom z podziękowaniem od Józefa Stalina za udział w zdobyciu Starogardu mechanikowi silnikowemu kpr. Naftalemu Fajerszteinowi. Mirosławiec, 27 marca 1945 r.
Grupka pilotów i mechaników przed Jakiem-1b. W górnym rzędzie od lewej: chor. Wiktor Poruczniczak, chor. Jerzy Czownicki, ppor. Władysław Żurawski, nierozpoznany, chor. Ryszard Ber. W dolnym rzędzie od lewej: plut. Iwan Poler (elektryk), pchor. Hugo O'Brien de Lacy, kpr. Naftali Fajersztein (mechanik silnikowy). Mirosławiec, marzec 1945 r.
Pilot 3 eskadry 1 PLM "Warszawa", chorąży (potem podporucznik) Wiktor Poruczniczak, pochodzący z polskiej rodziny zamieszkałej w mieście Czyta w Rosji. Pozuje na skrzydle Jaka-1b nr 2. Między nogami pilota widoczna jest polska szachownica. Mirosławiec, marzec 1945 r.
Wrak Focke-Wulfa 190F-8 lub F-9 na lotnisku Finow. Według opisu zamieszczonego na oryginale tego zdjęcia jest ono dowodem potwierdzającym odniesione 19 kwietnia 1945 r. zwycięstwo ppor. Wsiewołoda Bobrowskiego.
Pilot 1 eskadry, chor. Roman Wierzchnicki wychylający się z kabiny Jaka-1b. Poległy podczas startu do lotu bojowego 20 kwietnia 1945 r.
Jak-1b nr 12 (12181) sfotografowany w maju 1945 r. już po zakończeniu wojny na lotnisku w Bydgoszczy.
Ta sama maszyna co na sąsiednim zdjęciu sfotografowana również w maju 1945 r. na płycie bydgoskiego lotniska. Od sierpnia 1944 r. do stycznia 1945 r. pilotowana była prawie wyłącznie przez kpt. Olega Matwiejewa, szefa strzelania powietrznego pułku.
Ubrany w lotny strój (hauba, gogle, kurtka skórzana i spadochron) ppor. Nikołaj Chaustowicz przy Jaku-9 nr 44. Modlin, lato 1945 r.
Dyplom z podziękowaniem od Józefa Stalina dla chor. Wiktora Poruczniczaka za udział w wyzwoleniu Warszawy.
Okładka "Skrzydlatej Polski" z lipca 1946 r. z fotografią chor. Wiktora Poruczniczaka pozującego na skrzydle Jaka-1b nr 2, wykonaną wiosną 1945 r. w Mirosławcu.
Pieczęć 1 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego "Warszawa".