304 Dywizjon Bombowy "Ziemi Śląskiej"



Wellington I stojący na stacji RAF Lindholme, 1941 r.

Wellington I NZ-G (Z1072), na którego pokładzie zginęli 11 lipca 1942 r. ppor. pil. Michał Mazurkiewicz, sierż. pil. Antoni Kosturkiewicz oraz pasażer ppor. Jan Pietraszek z 1 Korpusu Polskiego, a siedmiu kolejnych lotników odniosło rany.

Czarny Wellington I, jeszcze z czasów służby dywizjonu w Bomber Command.

Inny Wellington I w maju 1942 r. w służbie Coastal Command. Lotnisko Tiree, na archipelagu Hebrydów na Oceanie Atlantyckim.

Gen. Władysław Sikorski ogląda Wellingtona NZ-S "Sonia", który lądował "na brzuchu" w Lindholme po nalocie na Rostock nocą 24/25 kwietnia 1942 r.

Inna fotografia tego samego samolotu.

Naczelny Wódz, gen. broni Władysław Sikorski z wizytą w 304 dywizjonie w rocznicę jego działalności bojowej. Lindholme, 25 kwietnia 1942 r.

Polowy ołtarz z widocznym z lewej stronie Wellingtonem IC 304 dywizjonu (z prawej - maszyna 305 dywizjonu) przygotowany na potrzeby mszy odprawianej z okazji wizyty w jednostce Naczelnego Wodza. Lindholme, 25 kwietnia 1942 r.

Zdjęcie zostawione dywizjonowi - w rogu dedykacja: "Sławnemu 304 dyonowi bomb. na pamiątkę lotu w nocy z 24 na 25 kwietnia 942 r. 25.IV.42 Sikorski".

Mechanicy przy Wellingtonie I 304 dywizjonu.

Mechanicy i WAAF-ka przy Wellingtonie IC NZ-W "Wandeczka".

Trumny z ciałami czterech poległych lotników 304 dywizjonu: plut. pil. J. Jończyka, st. sierż. pil. S. Tofina, sierż. rtg. W. Lichoty i plut. J. Cymborskiego. Zdjęcie wykonano 8 lutego 1941 r. w kostnicy w Syerston. W czasie wojny straciło życie ponad 150 lotników "Ziemi Śląskiej"...

Lądujący Wellington NZ-Z jeszcze w barwach Bomber Command.

Naprawiany Wellington IC (w nowych barwach Coastal Command), 1942 r.

Wellington IC bez oznakowań (być może przemalowany/nowo dostarczony do 304 dywizjonu).

Mechanicy przy pracy, jeden z nich to st. sierż. Józef Wołosewicz. Na samolocie widać napis "UWAGA NA ŚMIGŁO".

Personel naziemny przed Wellingtonem, pierwszy z lewej stoi plut. mech. Franciszek Pawlak.

Mechanicy wymieniający silnik Wellingtona, pierwszy z lewej plut. Franciszek Pawlak

Podwieszanie ładunku do Wellingtona.

Jeden z nowych Wellingtonów X - samolot ten przeprowadził nieskuteczny atak na U-Boota 28 marca 1943 r.

Od lewej: pierwszy plut. strz. J. Wojniłowicz, trzeci por. obs. Robert Matuszewski, czwarty dowódca dywizjonu mjr pil. Mieczysław Pronaszko. Davidstow Moor lipiec lub sierpień 1943 r.

Żołnierska kwatera plut. strz. Jana Wojniłowicza - na ścianie portrety najbliższych, Naczelnego Wodza oraz kolegów-lotników.

Plut. strz. Jan Wojniłowicz w grubym, ciężkim stroju lotniczym, który na wypadek wodowania stawał się śmiertelną pułapką.

Por. naw. Robert Matuszewski obok Wellingtona w barwach Coastal Command. Dobrze widoczne detale podwozia i silnika.

Wychylony z kabiny strzelec plut. Jan Wojniłowicz.

Czerwiec 1943 r. - lecący nad wybrzeżem Kornwalii Wellington X S (HZ258).

St. sierż. Aleksander Zejdler na jednym z lotnisk 304 dywizjonu. W tle Wellington z oznaczeniem indywidualnym 2A. Taki system (dwójka + litera indywidualna) wprowadzono 8 lipca 1943 r.

Załoga por. pil. Bohdana Ejbicha (trzeci od lewej) przy Wellingtonie GR.XIV ok. 1944 r.

Wellington XIV, Chivenor, koniec 1943 r.

Wellington XIV załogi kpt. Leopolda Antoniewicza, która 18 czerwca 1944 r. zaatakowała niemiecki okręt podwodny (przyznano zatopienie U-441).

Jedna z załóg 304 dywizjonu przed Wellingtonem XIV - na pierwszym planie z prawej plut. rtg. Franciszek Bąk. 1944 r.

Wellington XIV z reflektorem do wykrywania U-Bootów "Leigh Light".

Lotnicy 304 dywizjonu przy Wellingtonie XIV, koniec 1944 r. lub początek 1945 r.

Odśnieżanie pasa startowego zimą 1944/1945 - prawdopodobnie lotnisko Benbecula.

Ppor. Jerzy Majewski przy ogonie Wellingtona XIV z naniesionymi nowymi literami kodowymi "QD".

Wellington XIV, wiosna 1945 r., lotnisko St. Eval.

Transportowy Warwick - maszyn tych w 304 dywizjonie używano od września 1945 r. do maja 1946 r.

Halifax C VIII gościnnie na lotnisku 300 dywizjonu w Faldingworth (z prawej widoczny fragment Lancastera).

Kolejny transportowy Halifax - druga połowa 1946 r., Faldingworth.

Transportowy Halifax VIII, lipiec 1946 r., Chedburgh.

Lotnik 304 dywizjonu (prawdopodobnie kpr. strz. Stefan Szczepaniak) - na kieszeni widoczna odznaka dywizjonowa.

Log-book ppor. naw. J. Majewskiego - na stronie tej widać wpis z 22 kwietnia 1945 r. z adnotacją o skutecznym ataku na U-Boota i pojawieniu się plamy oleju ("oil patch formed").

Nieśmiertelnik st. sierż. Aleksandra Zejdlera, podoficera 304 dywizjonu.

Legitymacja do odznaki dywizjonowej (skan obu stron). Należała do ppor. naw. J. Majewskiego.

Pieczęć dywizjonu.

Odznaka 304 Dywizjonu Bombowego "Ziemi Śląskiej"


Źródła:
fotografie ze zbiorów: pana Piotra Giecewicza, pana Zbigniewa Majewskiego, pana Macieja Pytki, pana Bolesława Rudy, pana Malcolma Soltysiaka, pana Jana Wołosewicza, pana Mariusza Zejdlera
Cynk J. B., Polskie Siły Powietrzne w wojnie 1939-1943, AJ-Press, Gdańsk 2001
Cynk J. B., Polskie Siły Powietrzne w wojnie 1943-1945, AJ-Press, Gdańsk 2002