Cmentarz Market Drayton Cemetery w Market Drayton hr. Shropshire (Anglia)
Nekropolia w Market Drayton jest miejscem pochówku około 40 żołnierzy z obu wojen światowych. Spora część z nich spoczywa w mogiłach opatrzonych herbami z polskim Orłem Białym i czechosłowackim lwem z dwoma ogonami.
Dwaj pierwsi polscy lotnicy pochowani na cmentarzu to myśliwcy przydzieleni do jednostek stacjonujących w pobliskiej bazie RAF Ternhill. Por. Bielkiewicz z 306 Dywizjonu "Toruńskiego" zginął podczas powrotu z lotu bojowego nocą z 13 na 14 lutego 1941 r. Podchodząc do lądowania pod zbyt ostrym kątem uderzył w drzewo i rozbił się na lotnisku. Pilotował Hurricane'a I UZ-Y (P3069). Drugi z nich, ppor. Samp (promowany dopiero pośmiertnie) służył w 605 Dywizjonie Myśliwskim RAF (605 Squadron). Zginął 20 maja 1941 r. wykonując lot w szyku. W powietrzu silnik jego Hurricane'a IIA UP-P (Z2319) przerwał. Przy próbie lądowania w przygodnym terenie nieopodal lotniska samolot rozbił się i spłonął.
Pięciu kolejnych pilotów to szkolący się w specjalności myśliwskiej uczestnicy kursów w jednostce wyszkolenia bojowego 61 Operational Training Unit (61 OTU), którzy stracili życie w wypadkach lotniczych. Pierwszy z nich to plut. Jaworski, który zginął 27 kwietnia 1944 r. Podczas treningowego lotu na Spitfirze IIA (P8079) zderzył się w powietrzu z innym samolotem - Spitfirem IIA (P7608), pilotowanym także przez Polaka, plut. Mariana Lisa. Obie maszyny zwaliły się na ziemię koło Maesbrook w hrabstwie Shropshire. Lis pochowany został na innym cmentarzu - w Lancaster.
13 maja 1944 r. zginął plut. Gruszczak. Lecąc na Spitfirze VA (R7343) wpadł w korkociąg w chwili wykonywania gwałtownego skrętu przez zespół samolotów, z którymi leciał w szyku. Jego samolot rozbił się w pobliżu Ford w hrabstwie Shropshire. Dwa dni później w katastrofie zginął plut. Kos wykonując lot treningowy z zadaniem ćwiczenia akrobacji. Nie otworzywszy dopływu tlenu, stracił przytomność i nie wyprowadził samolotu do lotu poziomego. Jego Spitfire IIA (P8267) spadł koło Bradley w pobliżu Wrexham.
Nocą z 8 na 9 listopada 1944 r. zginął plut. Majewski. Podczas ćwiczebnego przelotu wpadł w burzę. W niesprzyjających warunkach nie zdołał wyprowadzić samolotu w rejon lepszej pogody i rozbił się o ziemię. Pilotował Spitfire'a VB (R7298). Ostatni z poległych w 61 OTU pilotów to plut. Mrówka. 16 stycznia 1945 r. wykonywał lot treningowy w trudnych warunkach atmosferycznych. Koło Loggershead w hrabstwie Staffordshire zahaczył o drzewo i zwalił się na ziemię, ginąc we wraku Spitfire'a VB (AD572).
Nieco wcześniej poległ inny pilot przydzielony na praktykę do innej jednostki, szkoły obserwatorów 2 Air Observer School. St. sierż. Piasecki wystartował 22 grudnia 1944 r. za sterami Wellingtona XIII (MF174) z zadaniem wykonania ćwiczebnego lotu nawigacyjnego. Przy niesprzyjającej pogodzie i słabej widoczności zderzył się z górą South Barrule na wyspie Man. Wraz z nim zginęła reszta załogi, lotnicy RAF: radiotelegrafista W/O Joseph Cromarty oraz nawigatorzy F/Lt Frances R. Riley oraz F/O Harold A. Hartland.
Stopień |
Nr ewid. |
Nazwisko, imię |
Data śmierci |
Jednostka |
por. pil. (P/O) | P-0687 | Bielkiewicz Bohdan | 13/14.02.1941 | 306 Dywizjon |
plut. pil. (W/O) | 794547 | Gruszczak Stefan | 13.05.1944 | 61 Operational Training Unit |
plut. pil. (W/O) | 784055 | Jaworski Eugeniusz | 27.04.1944 | 61 Operational Training Unit |
plut. pil. (W/O) | 704007 | Kos Mieczysław | 15.05.1944 | 61 Operational Training Unit |
plut. pil. (F/Sgt) | 794504 | Majewski Włodzimierz | 08/09.11.1944 | 61 Operational Training Unit |
plut. pil. (Sgt) | 704364 | Mrówka Zdzisław | 16.01.1945 | 61 Operational Training Unit |
st. sierż. pil. (W/O) | 783719 | Piasecki Józef | 22.12.1944 | 2 Air Observer School |
ppor. pil. (Sgt) | 783611 | Samp Bernard | 20.05.1941 | 605 Dywizjon RAF |
Razem |
8 |
Wojciech Zmyślony